Nästan vartannat företag väljer Scandic Hotels
Publicerad
|
2015-06-22
I kartläggande intervjuer med 992 kontorsansvariga framgår det att vartannat aktiebolag med mer än 10 anställda genomför affärsresor som innefattar övernattningar i Sverige. 32 procent av dessa företag upphandlar mer än 100 hotellnätter per år och de flesta har avtal med en eller flera hotellkedjor.De två viktigaste parametrarna vid val av hotell är priset(43,2%) och det geografiska läget(36,7%). Bra service(7,9%) och hotellets standard(7,9%) anses mindre viktigt. Att hotellet har gym, internet anses ha mycket liten betydelse i sammanhanget.
Scandic Hotels är marknadsledande med 40,8 procent av marknaden, och har därmed nästan mer än dubbelt så stor andel som Nordic Choice Hotels som har 20,6 procent av de tillfrågade företagen som kunder i dagsläget. Best Western placerar sig på tredje plats med en liten marginals ledning över Elite Hotels.
49,5 procent av de tillfrågade bolagen uppger att de genomför affärsresor som innefattar övernattningar på svenska hotell. I genomsnitt upphandlas 189 hotellnätter per år och företag. 6 av 10 företag har avtal med en eller flera hotellkedjor och 4 av 10 bokar olika vid varje resetillfälle.
De flesta övernattningar är koncentrerade till storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg.
Målgrupp: Tjänsteföretag med minst 10 anställda per arbetsställe i Sverige
Intervjuad person: Kontorsansvarig
Fler nyheter
Drygt vart tionde företag i norra Sverige tar hjälp av bemanningsföretag idag. Manpower är den ledande leverantören.
Läs mer
Andelen företag som tror på fortsatt tillväxt för det egna bolaget ökar inom verkstadssektorn, vilket tyder på en hoppfull konjunkturutveckling för branschen under det kommande året.
Läs mer
1 av 5 produktionschefer inom verkstadsindustrin upplever att marknaden bromsar in. Trots detta är det bara 9 procent av bolagen som bedömer att deras omsättning kommer att minska jämfört med föregående år.
Läs mer
I personliga intervjuer med beslutsfattare på 2 969 Svenska aktiebolag framgår det att 43 procent av Svenska bolag upplever att det är brist på arbetskraft inom det egna behovsområdet.
Läs mer
Under de senaste 2 åren har Visma stadigt ökat sina marknadsandelar inom svensk verkstadsindustri. Publikators senaste rapport visar att de har tappat kunder under 2015 medan Jeeves och Microsoft växer inom segmentet.
Läs mer